Skip to content
Foto: Ida T. Haugseth

Helgeland, Mo i Rana - Rørvik

Tips fra tur-syklist

Helgelandskysten er perfekt for sykkelferie. Flott natur, øyrik kyst og fjell som frister til bestigning, fergesamband for øyhopping og lite trafikkerte veier. Guro og Ida er to av jentene i @bicyclesisters og tok turen på 7 dager
  • Område Mo I Rana
  • Lengde 474.8 km
  • Vanskelighetsgrad Flere dager
  • Terreng Flat
  • Tur fra @Bicyclesisters Ida Thygesen Haugset og Guro Øymoen

@Bicyclesisters turbeskrivelse fra årets sykkelferie i 10-16. juli 2024

Dag 1
Ankom Mo i Rana med tog fra Trondheim ca kl. 6 på morgenen, og syklet til Nesna. Ok trafikk og gode veier. Mange høydemeter, men fin utsikt og gøy nedkjøring. Fra Nesna tok vi ferga ut til Tomma hvor vi overnattet på Helgeland Havhus.

Dag 2
Vi brukte dagen på å utforske Tomma.

Dag 3
Ferge til Nesna og hurtigbåt til Sandnessjøen, så ferge over til Bjørn. Vi sykla på Dønna og over til Herøy hvor vi spiste den beste pizzaen vi har smakt på SKOLO. Vi overnattet på Elfis Sjøstuer. Ok trafikk, slake kurver.

Dag 4
Ferge til Søvik og syklet videre til Tjøtta, veldig fin tur uten mye trafikk. Fra Tjøtta tok vi ferga til Igerøy, Vega. Vi syklet ut til Base camp Vega hvor vi overnattet i ærfuglhus. Ok trafikk og slake kurver. Avsluttet dagen med å gå Vegatrappa og fikk med oss solnedgangen. OBS: vi fikk ikke mat, da de var tomme. Lurt å ha med Dry Tec eller lignende som sikringskost.

Dag 5
Syklet til Igerøy og tok ferge til Horn. Vi syklet så videre til Brønnøysund. Vi var innom Hildurs Urterarium. Anbefaler å spise elg i sovepose. Vi syklet ut til Torghatten, og gikk opp til hullet, veldig kult.

Dag 6
Syklet fra Brønnøysund til Vennesund. Anbefaler ikke denne campingen. Vi badet i Kvennvika som var en veldig fin strand. Trafikk ok, mange alternative ruter. Vi syklet trafikkert vei med unntak av en avstikker inn til en strand som het «Hælvete», delvis på stier og dårlige veier.

Dag 7
På sykkel fra Vennesund til Rørvik. Mer trafikk enn på de andre etappene. Kupert men relativt slake bakker. Herfra tok vi hurtigruta til Trondheim i nydelig midnattsol.

Helgeland er perfekt for Sykkelferie. Nordland er kupert med høye fjell, men veiene er lagt rett over havnivå uten de store stigningene så fort man kommer seg ut på kysten. Selv om det er få veier som er bilfrie er det relativt lite trafikk på Helgelandskysten. Vei-kvaliteten er god og i veikanten bugner det av markblomster.

Øyhopping med sykkel, oppstykket av fergeturer med en pause i den flotte kystnaturen er perfekt. Fergeavgangene er ofte ikke hyppige, men du slipper eventuelle fergekøer og kan trille inn uten fare for ikke å komme med. Biltrafikken øker noe mot fergekaiene den siste timen før avgang, men etter ankomst til en ny øy har man veiene helt for seg selv dersom man drøyer noen minutter til bilene er av gårde.

Kombinasjon med sykkel og vandring er perfekt på Helgeland. Ta med gode tursko, og bli gjerne på samme sted noen dager, slik at du slipper opp og nedpakking hver dag. Området innbyr til både fjell- og kajakkturer som gjør sykkelferien enda mer opplevelsesrik.

Under er en beskrivelse med startsted Trondheim. Kombinasjonen tog og Hurtigruta som transport gjorde at de kunne sykle fra nord til sør. De som bor på Østlandet må minst kjøre til Dombås da det er buss for tog mellom Lillehammer og Dombås frem til broen på Ringebu ble tatt av flommen i 2023.